- Det beste med Norge er at folk har muligheter uavhengig av lommeboka

- Det at vi er et land med små forskjeller og at vi har en velferdsstat som gir muligheter uavhengig av lommeboka, er for meg det beste med Norge, sier Nils Kristen Sandtrøen fra Tynset til Ap-landsmøtet. Han advarer mot de økende forskjellene som vokser fram under Høyre og Frp.

Nils Kristen Sandtrøen. Foto: Bjørn Jarle Røberg-Larsen

Sandtrøen er Hedmark Arbeiderpartis andrekandidat til Stortinget ved høstens valg, og kommer til å være stortimngsrepresentant de neste fire årene.

- Små forskjeller er det beste med Norge

-  For meg er det at vi er et land med små forskjeller mellom folk og en velferdsstat som gir muligheter uavhengig av lommeboka. Vi er et samfunn hvor mange av oss er organiserte. Flere har faste jobber, sier Sandtrøen.

Men han sier også att han har sett det stikk motsatte.

- Da jeg bodde i USA, så jeg hvordan et land kan bli når de økonomiske forskjellene blir store, sier han. - Helsa blir dårligere. Kriminaliteten øker. Og tilliten i samfunnet smuldrer opp. Fremtidsutsiktene blir svake når man avhengig av stadig flere løse jobber for å få endene til å møtes, sier Sandtrøen.

- Forskjellene og midlertidigheten har økt i Norge også. Regjeringa har bygd ned arbeidsmiljøloven. Folk kan nå bli ansatt på kun midlertidige kontrakter, uten at det finnes noen grunn, minner Sandtrøen om.

Svært viktig at jobbene er faste

Stortingskandidaten la vekt på at det ikke er nok å ha en jobb, hvis jobben er midlertidig. - For at vi som unge skal kunne få lån, skaffe oss bolig og etablere oss trenger vi faste jobber, sier Sandtrøen.

Han mener at forutsigbarheten og tryggheten til familier over hele landet er avhengig av faste jobber.

- Og for at vi fortsatt skal være et samfunn med små forskjeller, slik at flere får faste jobber, slår han fast.

Se hele Nils Kristen Sandtrøens landsmøteinnlegg her!