- Gratulerer med Oscar-kandidaturet

Fylkesrådsleder Per-Gunnar Sveen (Ap) gratulerer filmen "Kongens Nei" med å ha blitt foreslått som norsk Oscar-kandidat. - En god anerkjennelse, sier Sveen.

original_1478641620_422915

Sveen har kulturpolitikk som et av sine ansvarsfelt i fylkesrådet.

Norsk Oscar-kandidat
Filmen "Kongens Nei" ble torsdag 8. september valgt ut til å være årets kandidat fra Norge til Oscar-prisen. Oscar-komiteens leder Sindre Guldvog sier i begunnelsen at filmen har "solide og visjonære filmatiske kvaliteter i alle ledd, og et sjeldent velbegrunnet og treffende valg av skuespillere i alle nøkkelroller".

Filmen er i stor grad spilt inn i Hedmark, og særlig i Elverum. Den handler om de dramatiske dagene i april 1940 da kong Haakon, kronprins Olav, regjeringen og Stortinget flyktet fra Oslo med tyske styrker hakk i hæl.

Sveen gratulerer
- At filmen nå er Norges Oscar-kandidat, er en god anerkjennelse, sier Per-Gunnar Sveen.

- Vi ser fram til filmen som snart kommer på kino. Men i dag er vi først og fremstopptatt av å ønske tillykke til både filmskapere, skuespillere, lokale statister og andre som står bak produksjonen, slår Sveen fast.