- Vi trenger en ny regjering så kulturen igjen kan få et skikkelig løft

- Kulturpolitikken handler om det som er mest verdt for oss mennesker. Og derfor er det så utrolig trist at det er kulturpolitikken er minst verdt for Høyre- og Frp-regjeringa, sier Hedmark Aps stortingsrepresentant Anette Trettebergstuen til Ap-landsmøtet.

Anette Trettebergstuen. Foto: Bjørn Jarle Røberg-Larsen

Trettebergstuen er kulturpolitisk talsperson for Arbeiderpartiet på Stortinget.

- Vi trenger en ny regjering så kulturen igjen kan få et skikkelig løft, sier hun.

Nytt kulturløft

I landsmøteinnlegget sitt, kom Trettebergstuen med en valgkamplekkasje. - I valgkampen skal vi legge fram et nytt kulturløft, avslørte hun. - Vi har ambisiøse mål. For det frivillige kulturlivet, med unger som knapt nok kan holde instrumentene sine - og for de profesjonelle som Kristoffer Joner som leverer det ypperste av kvalitet i norsk kultur, slår Trettebergstuen fast.

- Og Arbeiderpartiets plan er at flere enn i dag skal få gode opplevelser uavhengig av lommebok og hvor de bor i landet. At kunstnerne skal få mer å gjøre. Vi skal skape flere arbeidsplasser av kunst og kultur, forteller hun.

- Skal bli en kulturvalgkamp

- For at flere skal få oppleve magiske øyeblikk, og for at flere skal få bruke kulturen som avkobling - men også som påkobling - og få muligheten til å tenke tanker de aldri har tenkt før, og se verden med nye øyne. Arbeiderpartiet skal prioritere kultur fordi det er kultur som knytter oss mennesker sammen, sier hun.

- Og det er kulturen som skaper nye og sterke fellesskap, slår hun fast.

- Derfor skal denne valgkampen også bli en kulturvalgkamp, lover Anette Trettebergstuen.

Se hele Anette Trettebergstuens landsmøteinnlegg her!