Arbeiderpartiet måles over 40 prosent i Hedmark igjen!

I en ny juni-gallup for Hedmark, måles Arbeiderpartiet til over 40 % igjen. Målingen viser dermed klart bedre tall for partiet enn de to målingene som ble gjort i Hedmark i mai. Samtidig måles Senterpartiet vesentlig lavere i juni enn i mai.

OVER 40 %: Arbeiderpartiet måles til over 40 % på juni-måling for Hedmark.
Grafikk: Bjørn Jarle Røberg-Larsen

OVER 40 %: Arbeiderpartiet måles til over 40 % på juni-måling for Hedmark. Grafikk: Bjørn Jarle Røberg-Larsen

Målingen er gjennomført av Respons Analyse på oppdrag fra partiet Høyre.

Arbeiderpartiet over 40 % igjen

Juni-gallupen viser at Arbeiderpartiet er Hedmarks soleklart største parti. Og etter to mai-målinger med oppslutning på 30-tallet (38,8 % 16. mai for InFact og 36,4 % 31. mai for Sentio), viser tallene fra Respons Analyse at Arbeiderpartiet igjen er over 40 % i Hedmark.

Målingen er tatt opp for Høyre, slik at Hedmark Arbeiderparti ikke har tilgang til bakgrunnstall, råtall, overgangsmatriser etc. Men hovedtallene er offentliggjort, og viser flere spennende trekk.

Senterpartiet måles svakere i juni

Senterpartiet hadde to sterke mai-målinger, og aller sterkest var målingen 31. mai på 29,6 %. Juni-talllene er svakere, og partiet oppnår 21,6 % på målingen fra Respons Analyse.

Partiet er likevel et klart nummer to-parti i Hedmark, selv om Arbeiderpartiet er nesten dobbelt så store.

Hard kamp om sistemandatet

Ellers underbygger juni-tallene at kampen om Hedmarks seks distriktsmandater står mellom fire partier. Om målingen blir valgresultatet, vil Arbeiderpartiets tre øverste kandidater være stortingsrepresentanter - altså Anette Trettebergstuen, Nils Kristen Sandtrøen og Tone Sønsterud. Fra Høyre vil Kristian Tonning Rise bli innvalgt, fra Senterpartiet er det trygve Slagsvold Vedum som tar plass på Stortinget fra Hedmark, og sistemandatet går til Frps Tor André Johnsen.

Ingen andre partier har mulighet til å kjempe om distriktsmandat i Hedmark dersom galluptallene legges til grunn. Eksempelvis må SV tredoble oppslutningen sin i Hedmark, og vil selv da ikke være sikker på å vinne mandat. Venstre, Krf, MDG og Rødt ser også helt sjanseløse ut.

Samtidig er det ikke gitt at Fremskrittspartiet vil klare å holde sistemandatet som de akkurat nå har på målingen. For stemmemarginen er under 600 stemmer. Og like bak jakter både Arbeiderpartiet med Per-Gunnar Sveen på partiets fjerdemandat, samt Senterpartiet med Emilie Enger Mehl som er ute etter Senterpartiets mandat nummer to.

Dersom Frp går litt ned fra nivået de måles til i juni, eller dersom Ap eller Sp øker sin oppslutning i løpet av de snaut 10 ukene som gjenstår til valget, er Frps mandat i stor fare.

Høyres mandat ser trygt ut, til tross for katastrofal håndtering av rovdyrpolitikken, lokallag som har varslet boikott av valgkampen, nedlagte lokale kommunestyregrupper og en regjering som overhodet ikke leverer på politikk for Hedmark. Med 14,3 % oppslutning er stemmemarginen for Kristian Tonning Rise nesten 5.000 stemmer, og det skal mye til at Høyre klarer å snuble bort så mange velgere i et allerede demobilisert og svakt fylke for dem.

Så spenningen i Hedmark knytter seg særlig til kampen mellom Fremskrittspartiet, Arbeiderpartiet og Senterpartiet om sistemandatet - der altså Fremskrittspartiets Tor André Johnsen i øyeblikket har en knapp ledelse.

Klikk deg til infogram for nærmere detaljer rundt partienes oppslutning på de tre målingene i Hedmark i mai og juni.