Endret fylkesvalgliste: Sveen på 3. plass og Sagbakken Saanum på 11. plass

Nå er det offisielt: Per-Gunnar Sveen (bildet) får 3. plassen på Innlandet Arbeiderpartis valgliste ved høstens fylkestingsvalg, og Håvard Sagbakken Saanum får 11. plassen. Dette er klart etter at styrene i Hedmark Ap og Oppland Ap nå har sluttbehandlet valglista.

Per-Gunnar Sveen

FÅR TREDJEPLASSEN: Per-Gunnar Sveen blir Innlandet Arbeiderpartis tredjekandidat ved fylkestingsvalget. Foto: Bjørn Jarle Røberg-Larsen

Bakgrunnen for endringen av fylkesvalglista er at Thomas Breen frasa seg tredjeplassen som han fikk på nominasjonsmøtet i partiet. Grunnen er at han starter i en ny jobb før valget, som ikke lar seg forene med folkevalgt verv i fylkestinget.

Beslutningen fra det felles partistyremøtet for Hedmark Ap og Oppland Ap er i tråd med innstillingen fra Hedmark Ap. Per-Gunnar Sveen var opprinnelig nominert på 11. plass på lista, men ble flyttet opp til 3. plass. Begrunnelsen for dette ligger i at Innlandet Arbeiderparti ønsker å ha med en i toppen av lista som har vært sentral i fylkespolitikken i Hedmark de senere årene. Sveen er fylkesrådsleder i Hedmark, og en av Hedmark Arbeiderpartis mest erfarne politikere.

Med Sveen opp på 3. plass, ble 11. plassen ledig. Denne plassen har Håvard Sagbakken Saanum nå fått. Han stod opprinnelig på 31. plass, men ble flyttet opp for å ivareta den regionale balansen blant kandidatene til antatt sikker plass i det nye fylkestinget. Thomas Breen er fra Nord-Østerdal, og når han trakk seg fra lista har Innlandet Arbeiderparti vektlagt at en annen fra samme region burde løftes opp på sikker plass. Håvard Sagbakken Saanum er fra Tolga, der han er leder for Tolga Arbeiderparti. Han har tidligere vært fylkesleder for AUF i Hedmark, og er nå sentralstyremedlem i AUF.

Videre har mannlige kandidater fra Hedmark fra 35. plass og nedover blitt rykket opp fire plasser på lista. Dette for å både ivareta kjønnsbalansen og den geografiske balansen mellom Hedmark og Oppland.

Fullstendig og endelig valgliste for Innlandet Arbeiderparti finner du nederst på siden.