Enstemmig nominasjon i Hedmark Ap - Trettebergstuen valgt som toppkandidat

- Nå er vi klare til å gå ut i valgkampen, og sikre flertall for nytt stortingsflertall, ny regjering og en ny politisk retning for Norge, sier Anette Trettebergstuen. Hun er klar for sin fjerde periode på Stortinget etter å ha blitt valgt som Hedmark Arbeiderpartis toppkandidat ved stortingsvalget neste høst.

fire toppkandidater_1480161108_1308374

Ungdomskandidaten Nils Kristen Sandtrøen (27) fra Tynset er andrekandidat, mens Tone Sønsterud fra Kongsvinger og Per-Gunnar Sveen fra Elverum følger på trejde- og fjerdeplass.

- Skal ha inn fire
- Vi skal ha inn fire fra Hedmark Arbeiderparti på Stortinget etter valget, sier Anette Trettebergstuen. Hedmark Arbeiderparti har tre representanter på Stortinget i dag, men flere landsdekkende meningsmålinger den siste tiden viser at Hedmark Arbeiderparti har realistiske muligheter for å øke til fire etter valget.

- Skal vi klare å øke fra tre til fire må hele laget vårt løfte sammen. Dette blir en hard valgkamp, og vi må være klare til å jobbe mye i månedene vi har foran oss. Det dreier seg om å skape et samfunn med mer rettferdig fordeling, og der forskjellene mellom de som har mye og de som har lite ikke øker - men tvert om blir mindre, slår Trettebergstuen fast.

Mulig statsråd?
Både Trettebergstuen og Sønsterud er erfarne stortingspolitikere, mens Sandtrøen og Sveen ikke har vært stortingskandidater tidligere. I debatten fremhevet flere talere at Sandtrøen og Sveen er solide kandidater.

- Nils Kristen Sandtrøen er et politisk talent, er debattsterk og har god kjennskap til rikspolitikken gjennom arbeidet som rådgiver i stortingsgruppa tidligere, sier Jarle Gullbrekken fra Tynset.

- Per-Gunnar Sveen er vår regions fremste politiker, og har levert solid arbeid som fylkesrådsleder. Han vil være en viktig stemme for Hedmark på Stortinget, sier Jørn Øversveen i Elverum Arbeiderparti.

- Vi har et drømmelag. I AUF gleder vi oss til å gå ut i valgkamp og kjempe mot høyrekreftene, slår AUF i Hedmarks fylkesleder Håvard Sagbakken Saanum fast.

Enstemmige valg
Nominasjonskomiteens forslag fikk full tilslutning fra nominasjonsmøtet, og alle kandidatene ble enstemmig valgt uten motkandidater. - Jeg kan ikke huske å ha vært med på et nominasjonsmøte der vi har vært så samlet som det vi er nå, sier Knut Hvithammer fra Sør-Odal, som hadde rollen som ordstyrer under nominasjonsmøtet.

Dette er Arbeiderpartiets stortingsliste i Hedmark:

1. Anette Trettebergstuen, Hamar
2. Nils Kristen Sandtrøen, Tynset