Partiskolen med rekorddeltagelse

- Aldri før har vi hatt flere påmeldte til Partiskolen, sier partisekretær Bjørn Jarle Røberg-Larsen i Hedmark Arbeiderparti.

Partiskolen Hedmark Arbeiderparti

REKORDDELTAGELSE: Bildet er fra en av Partiskolens samlinger i 2016, da 70 personer var påmeldt. I år er deltagertallet enda høyere.

Partiskolen er Hedmark Arbeiderpartis grunnleggende skoleringstilbud i politikk, organisasjon, historie, ideologi og valgkamp, og har vært arrangert årlig de siste seks årene. Høyest deltagertall hadde Partiskolen i 2016, da 70 Ap-medlemmer og AUF'ere deltok.

Men i år settes det ny rekord!

Nesten 100 påmeldt

- Vi er 95 påmeldt nå som påmeldingsfristen er ute. I tillegg har vi holdt av noen få plasser til noen nye medlemmer som er aktuelle som kommunestyrekandidater, sier Røberg-Larsen.

- Det er kjempebra at så mange vil delta i år, legger han til.

Årets deltagere spenner fra helt nye medlemmer til folk som har hatt både folkevalgte oppgaver og tillitsverv i partiet i mange år.

- Man trenger ikke å være ny i partiet for å ha utbytte av denne grunnleggende skoleringen. Mange har vært medlem i mange år og føler et behov for skolering innenfor politikk eller organisasjon, og ikke minst innenfor valgkamp nå som vi er i ferd med å nærme oss et viktig kommunevalgår, sier partisekretæren. Han skal selv delta som foreleser og kursleder på flere av samlingene.

Avslutter på Stortinget

Partiskolen arrangeres over fire trinn.

- Første trinn arrangeres lokalt, med tre samlinger fordelt på Hamar, Elverum og Kongsvinger. Her er temaet "Ny i partiet" og lokalpolitikk, sier Røberg-Larsen.

- Andre trinn blir en fellessamling, og den legges til Folkets Hus Jømnvang i Elverum. Dette er et lokale som ble bygget av arbeiderbevegelsen i 1914, og som i over 100 år har gjort tjeneste som forsamlingslokale for bevegelsen vår. Det passer utmerket som ramme når Rune Gerhardsen kommer og skal snakke om Arbeiderpartiets historie og ideologi, med særlig vekt på gjenreisningsepoken etter andre verdenskrig, forteller Røberg-Larsen.

Tredje trinn skal være i Hamar, nærmere bestemt på fylkeshuset. - Dette trinnet er todelt. Den ene bolken handler om fylkespolitikk, og der er det Kjerstin Lundgård som er foreleser. Hun er innstilt på andreplass på lista til Innlandet Arbeiderparti ved fylkestingsvalget neste høst. Den andre bolken dreier seg om partikultur og om formelle og uformelle regler, og der er det jeg som er foreleser, sier partisekretæren.

Og avslutningen skjer på Stortinget i Oslo. - Der skal deltagerne få hilse på noen av de som representerer Arbeiderpartiet på Stortinget og få en omvisning i stortingsbygningen. I tillegg blir det nasjonal politikk som er tema her, og det er Anette Trettebergstuen som har hovedansvaret. På Stortinget blir det også grunnleggende skolering i valgkamp. Samlingen i Oslo avsluttes med en avslutningslunsj for deltagerne, og utdeling av diplom til alle som har deltatt på minimum tre av de fire samlingene, forklarer han.