Refset Høyre og Frp fra Ap-landsmøtets talerstol

- I vår region mangler det tre mil motorvei. Fremskrittspartiet og Høyre har sviktet alle sine løfter for denne strekningen, sa Kongsvingers Ap-ordfører Sjur Strand i sitt landsmøteinnlegg, og ba partiet gjøre alt de kan for å overta regjeringsmakten i høst.

Sjur Strand. Foto: Bjørn Jarle Røberg-Larsen

E16 er en av Norges viktigste veier, og har stor geografisk betydning i mange norske fylker og i store deler av Sverige, noe Kongsvinger-ordføreren også understreket overfor landsmøtet.

- Frp og Høyre har sviktet alle sine løfter

- Veien er viktig for flere regioner. Og den kan gi utviklingsmuligheter og arbeidsplasser. Veien går fra Bergen til Gävle i Sverige. Fra Kløfta til riksgrensen er veien den viktigste transportruten for transport fra både Vestlandet, indre deler av Østlandet og deler av Trøndelag mot Sverige, Baltikum og Nord-Norge, sa Strand for å understreke veiens svært sentrale betydning.

- I vårt område mangler det tre mil med motorvei. Fremskrittspartiet og Høyre har sviktet alle sine løfter for denne strekningen, tordnet Kongsvinger-ordføreren.

- Frp er ikke sannferdige og ikke troverdige

- De sa det at med dem skulle det gå raskere, prosessene skulle bli enklere, og det skulle bli billigere - både for bilistene og for samfunnet. I tillegg sa Fremskrittspartiet at bomavgifter er noe herk som skal avskaffes. Da vi spurte om hvordan de i såfall skulle finansiere veien, ble det flakkende blikk og forsøk på å skifte tema, sa Sjur Strand.

- Frp er ikke sannferdige, og heller ikke troverdige, i slike saker, fastslo han, og minnet landsmøtet om at Arbeiderpartiet hadde utbygging av E16 i vår region inne i Nasjonal Transportplan da Jens Stoltenberg var statsminister.

- I saken har vi opplevd rene narrespill fra Frp og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, mente Strand.

Han mener den manglende utbyggingen av E16 er hovedgrunnen til at Kongsvingerregionen ikke tar del i den store veksten som har skjedd i Oslo og Akershus de senere årene. - Veien er rett og slett vanvittig viktig, sa Strand.

Se hele Sjur Strands landsmøteinnlegg her!