Tok opp E16 med Ap-Jonas

De lokale utsendingene til Ap-landsmøtet tok opp den manglende E16-utbyggingen i samtale med partileder Jonas Gahr Støre på landsmøtets siste dag. – Vi håper på regjeringsskifte så veien kan bli fullført, sier Eidskog-ordfører Kamilla Thue og Kongsvinger-ordfører Sjur Strand.

Landsmøtebilde. Foto: Bjørn Jarle Røberg-Larsen

KJEMPER FOR E16: Hedmarks landsmøtedelegasjon kjempet for E16 under Ap-landsmøtet. Her tar de spørsmålet direkte opp med partileder Jonas Gahr Støre. F.v: Odd-Erik Kokkin, Sjur Strand, Jane Brøther, Jonas Gahr Støre, Lasse Juliussen, Kamilla Thue og Per-Gunnar Sveen. Foto: Bjørn Jarle Røberg-Larsen

Sammen med Sør-Odal Aps leder Jane Brøther og fungerende Nord-Odal-ordfører Lasse Juliussen, samlet de Jonas Gahr Støre, fylkesrådsleder Per-Gunnar Sveen og LOs distriktssjef i Hedmark Odd-Erik Kokkin til E16-prat på landsmøtets siste dag.

Vil kjempe for E16 på Stortinget

- E16 fremstår i dag som en unik merkverdighet: En motorvei som aldri ferdigstilles, og med en miljøgate i midten. Hedmark Ap hadde forventet full utbygging fra en regjering som påstår seg å være en samferdselsregjering, sier Sveen. Han er fjerdekandidat for Hedmark Ap ved høstens valg, og kan med et godt valgresultat ende opp som stortingsrepresentant. – I såfall er E16 noe av det jeg vil holde tak i, sier Sveen og gir full backing til arbeidet Ap-ordførerne i regionen har gjort.

- Veien burde vært inne i Nasjonal Transportplan. Det er en forsømmelse fra Høyre og Frp når de ikke gjennomfører utbyggingen til tross for løftene sine, sier han.

Det mangler ca tre mil motorvei på E16 i vår region. Regjeringspartiene har ikke lagt inn midler til strekningen i forslaget til Nasjonal Transportplan (NTP) som behandles av Stortinget en gang før sommeren. – Når Venstre og Krf har gitt sin forhåndstilslutning til NTP, ser løpet ut til å være kjørt i denne omgang. Men vi gir oss ikke uten kamp. Vi opplever at både Hedmark Arbeiderparti og Arbeiderpartiet nasjonalt er med oss og kjemper for full utbygging av veien, sier Kamilla Thue.

Full støtte fra LO

Også LO gir sin støtte til full E16-utbygging. – Veien er åpenbart svært viktig for å skape nye arbeidsplasser og for at industrien og vareprodusenter i regionen skal ha konkurransedyktige betingelser, sier LOs distriktssekretær Odd-Erik Kokkin. Han er glad for at Jonas Gahr Støre har en lydhør holdning til utbyggingen. – Med Jonas som statsminister vil det være lettere for Hedmark å nå fram. Under landsmøtet fremhevet han hvor godt Hedmark og Oppland jobber med utvikling og vekst. Noe lignende kan jeg aldri huske å ha hørt fra Erna Solberg, sier Kokkin.

- Det er rett og slett E16 sin tur nå, mener Thue. – Hedmark og Oppland har stått sammen om samferdselsprioriteringene i mange år. E16 er fremhevet av begge fylker som veien det nå burde satses på. Hvorfor lytter ikke Høyre og Frp til en samlet region, og til to fylkesting? Dessverre tror jeg det har mye å si at Høyre og Frp har få velgere i Innlandet. En regjering med Ap og Sp vil være mer lydhøre overfor vår region, sier hun.

- Jonas lytter til oss

Både i samtalen med Støre og fra landsmøtets talerstol har de lokale Ap-delegatene fremhevet viktigheten av full E16-utbygging. – Vårt budskap har vært at veien er en nasjonal og internasjonal transportkorridor med en av landets høyeste tungtransportandeler. Dermed er E16 også helt avgjørende for at Kongsvingerregionen skal kunne utløse sitt store vekstpotensial gjennom det grønne skiftet, og kunne videreutvikle industrien her, sier Thue.

Kongsvinger-ordfører Sjur Strand deler Thues oppfatning, og mener han tar regionen på alvor. – Vi har hatt Jonas på besøk her for å snakke med industrien tidligere. Han kjenner utfordringene, og vet at det er E16 det pekes på som avgjørende for å kunne vokse og skape flere arbeidsplasser her. Vi blir hørt og lyttet til, sier Strand.