Tok ulvesituasjonen opp på Ap-landsmøtet

- Innenfor den omdiskuterte rovviltsona opplever mange det som de nå bor midt i et ulvereservat. Jeg appellerer til solidariteten i partiet vårt. Vi skal dele på godene, men også på byrdene, sa Turid Backe-Viken fra Trysil og ble møtt med varm applaus fra Ap-landsmøtet.

Turid Backe-Viken. Foto: Bjørn Jarle Røberg-Larsen

Backe-Viken tok opp den voksende ulvebestanden i Hedmark, og pekte på at situasjonen er ny - og vanskelig.

- Nå er ulven alle steder

- En av de begrensningene vi opplever som aller størst er den fraværende forvaltningen av rovdyrpolitikken. Det er ulv som er det store problemet.  Vi har levd med rovdyr i skogen i generasjoner, så det er vi vant til. Men nå er ulven på gardsplassen, på skoleveien, i skiløypa og over alt. Flokkene er nærgående og mange ulver viser ikke lenger den naturlige skyheten, sa Turid Backe-Viken.

- Det blir flere og flere og innenfor den omdiskuterte rovviltsona opplever mange det som de nå bor midt i et ulvereservat.  Folk opplever tapt livskvalitet, de kjenner på følelsene av ikke å bli tatt på alvor og at deres bekymring avfeies som ubegrunnet frykt, sa hun.

Mener regjeringen har sviktet

Backe-Viken fortalte landsmøtet om store forhåpninger etter ulveforliket i Stortinget i fjor vår. - Ulveforliket definerte bestandsmål og rovviltnemdene fulgte opp forliket og vedtok å ta ut ynglinger i vinter.  Så kom "julegaven" fra regjeringen og miljøminister Helgesen. Uttaket ble stanset av departementet og Helgesen dagen før juleferien, sa Backe-Viken.

Som kjent mener departementet at skadepotensialet ikke er stort nok. Det er Turid Backe-Viken uenig i. - I Rendalen i sommer ble 1767 sauer og lam sluppet på beite,  478 kom aldri tilbake. Men skadepotensialet er altså  ikke stort nok – det sier sitt, sa Backe-Viken oppgitt.

- Ulveforlik ble ulvesvik

- «Ulveforliket» fra i fjor vår,  ble før jul omgjort til «ulvesviket». Her innfører regjeringen et nytt rovdyrregime der de folkevalgte ikke har muligheten til å bestemme hvor mange ulv vi skal ha i Norge, sa Backe-Viken, og kom med en oppfordring til landsmøtet.

- Ikke la dette bli en splittende diskusjon mellom by og land. La oss ta styringen tilbake, ta folk på alvor og løse opp i situasjonen, oppfordret hun.

- Jeg appellerer til solidariteten i partiet vårt.  Vi skal dele på godene, men også på byrdene. Her må vi  finne en løsning slik at alle føler seg respektert og ivaretatt og at hele landet kan tas i bruk, avsluttet hun til stor applaus fra Arbeiderpartiets landsmøte.

Se hele Turid Backe-Vikens landsmøteinnlegg her!