Personvernerklæring

Denne erklæringen redegjør for hvordan personvernet ivaretas av Arbeiderpartiets nettsider. Ved bruk av dette nettstedet samtykker du til denne erklæringen.

Ansvar

Behandlingsansvarlig: Arbeiderpartiet

Databehandler: Appresso AS

Arbeiderpartiet er ansvarlig for innhenting og bruk av personopplysninger som gjøres i forbindelse med drift og vedlikehold av arbeiderpartiet.no. Appresso er Arbeiderpartiets databehandler, og er vår totalleverandør for utvikling, drift og vedlikehold av nettstedet. Leverandøren benytter underleverandører:

• Heroku
  • Cloudinary
  • Amazon S3

Det er kun Arbeiderpartiet og Appresso (med underleverandører) som har tilgang til opplysningene som samles inn. En egen avtale mellom Arbeiderpartiet og Appresso regulerer hvilken informasjon leverandøren har tilgang til og hvordan den skal behandles.

Webanalyse

Arbeiderpartiet samler inn nettstedsdata med bruk av Google analytics.

Mottatte opplysninger er underlagt Google sine retningslinjer for personvern.

Dette muliggjør at Google i visse tilfeller kan vise annonser fra Arbeiderpartiet til deg basert på dine tidligere besøk til Arbeiderpartiet.no. Disse annonsene vil være generelle og basert på brede målgrupper, og vil kun vises i søkeannonser eller ved besøk til andre nettsteder i Google Displaynettverk. Du kan velge bort Googles bruk av informasjonskaplser på Googles egne annonseinnstillinger.

Nettstedet lagrer søkeord som brukes. Dette for å gi vår redaksjon en bedre indikasjon på hvilket innhold som er mest relevant og dermed spisse innholdet nærmere.

Søkeordene knyttes ikke opp mot den enkelte bruker.

Tilbakemeldingsfunksjon

Noen steder finner du en funksjon der du kan gi en tilbakemelding på om du fant informasjonen du lette etter, eller ikke. Denne tilbakemeldingen bruker vi for å forbedre innholdet vårt.

Tilbakemeldingen lagres i en egen database, inneholder ingen personopplysninger og kan ikke spores tilbake til deg.

Nyhetsbrev

Du kan abonnere på nyhetsbrev slik at du mottar nyheter på e-post. Disse opplysningene lagres i en egen database.

E-postadressen vil brukes til å sende deg nyhetsbrev, og kan også bli brukt av Arbeiderpartiet på Facebook og andre plattformer for å vise deg tilpassede digitale annonser. E-posten vil aldri gis ut eller brukes til noe annet enn disse formålene.

Velger du å si opp abonnementet fjernes din e-postadresse.

Donasjoner

I henhold til norsk lov skal alle partier registrere pengegaver de mottar.

Arbeiderpartiet offentliggjør navnet på alle givere som i løpet av et kalenderår har gitt summer tilsvarende 10 000 kr eller mer, for å sikre åpenhet.

Remarketing

Nettsiden bruker Google AdWords og Facebook Remarketing Tags, og Facebook Custom Audiences Tags.

Google AdWords og Facebook remarketing brukes for å annonsere på tredjeparts nettsider til tidligere besøkende på våre sider. Dette kan være i form av en annonse på Googles søk, en side i Google Display Network, eller på Facebook.

Du har muligheten til å melde deg av Google remarketing her og Facebook remarketing her.

Skjema innsending

Ved innsending av informasjon i skjema lagres IP-adressen i inntil 1 måned av sikkerhetsmessige årsaker før den slettes. Kun databehandler har tilgang til å hente ut IP-adresser etter behov.

Medlemsregister

Mysoft AS er ansvarlig for drift av medlemsregisteret. Kun Mysoft, Appresso og Arbeiderpartiet har tilgang til opplysningene i registeret.

Medlemsregisteret registrerer navn, adresse, telefonnummer, e-post, kjønn og fødselsdato.

I tillegg registreres eventuelle verv i partiet og som folkevalgt. Å inneha et verv er offentlig informasjon og publiseres på nettsidene.

I medlemsregistret ligger også betalingshistorikk over kontingent og eventuelle andre betalinger.

Tilgang til medlemsregisteret er nivåstyrt. Styrene i lokallagene har tilgang til å se sine egne medlemmer lokalt, kommunepartistyrene har tilgang til kommunepartiets medlemmer, og fylkesstyrene og fylkessekretærene har tilgang til medlemmene i fylket.

I medlemsregisteret kan hvert enkelt medlem selv endre på sine innstillinger, for eksempel for om de vil motta e-post eller ikke.

Et begrenset antall ansatte sentralt har tilgang til hele medlemsregisteret. De sentrale ansattes tilgang brukes i hovedsak for å bistå lokale tillitsvalgte og holde oversikt over kontingentinnbetaling, samt til å hente ut overordnet statistikk.

Utmeldte medlemmer anonymiseres etter to år. Vi sletter informasjonen om personer som er aktivt utmeldt og ber om at dette skjer.

Andre tjenester

Arbeiderpartiet kan i perioder også bruke andre tjenester og leverandører enn de nevnt ovenfor. Dette vil for eksempel være tidsbestemte spørreundersøkelser. Disse vil være underlagt de samme strenge kravene og rutinene som er beskrevet her.